Werken met de adem

Alice Freriks

Alice Freriks

Alice Freriks

Alice is ademcoach, natuurcoach en begeleider van de klooster- en stilteretraites. Daar biedt zij behalve yoga, meditatie en wandelingen ook ademoefeningen, natuurbeleving en coachgesprekken aan.

Ademhalen ….. we doen het allemaal. Het is het eerste dat we doen als we ter wereld komen en het laatste als we de wereld weer verlaten.

We kunnen niet zonder ademhalen. Gelukkig hoeven we er (meestal) niet over na te denken en gaat het ademhalen vanzelf. Maar soms gaat het ademhalen niet vanzelf en merk je hoeveel invloed dat op je heeft. De manier waarop we ademen zegt veel over hoe het met ons gaat.

Spanning

Misschien merk je wel eens op hoe je ademt als je spanning hebt: vaak adem je dan hoog in de borst en vaak ook wat sneller dan normaal. Of soms hou je je adem zelfs helemaal vast, als iets écht spannend is.

Effect van adem op je welbevinden

Heb jij er wel eens bij stil gestaan ademwerk tijdens wandeling in het bos hoe je ademhaalt? Snel, of juist rustig, door je mond of door je neus, in je borst of in je buik, er is van alles mogelijk. Ook verschilt het bij verschillende bezigheden: als je achter de computer werkt, of wandelt in het bos, of aan het sporten bent of bijvoorbeeld heel zenuwachtig bent.

Elke ademhaling voorziet jouw lichaam van nieuwe zuurstof. De vele lichaamscellen hebben die zuurstof nodig om de organen en spieren goed te laten werken. Een goede ademhaling is dus heel belangrijk. Ademhaling heeft effect op onze fysieke, emotionele en mentale gezondheid. Zo heeft het invloed op je hartslag, je hormoonhuishouding (zoals de afgifte van stresshormonen), spierspanning, je emoties en je gedachten.

Er zijn ontzettend veel manieren om te ademen en je adem te beïnvloeden. En allemaal hebben ze een ander effect.

Als je je meer bewust wordt van hoe je ademhaalt, kun je ook bewust je ademhaling beïnvloeden.

Als je bijvoorbeeld merkt dat je heel gespannen bent en merkt dat je ‘onrustig’ ademt, probeer dan je ademhaling eens te verlengen en merk eens op welk effect dat heeft.

Rustiger worden, hoe doe je dat?

mooi bospad tijdens ademwerk Leg maar eens 1 hand op je buik en 1 hand op je borst. Voel dan welke hand je voelt bewegen. Observeer…..

Wat voel je? Probeer ernaar te ‘kijken’ zonder oordeel.

Adem dan diep in met je neus en langzaam uit met je mond…….Voel of dat iets verandert met de beweging van je handen….. Herhaal dat een paar keer, voel wat je voelt op de plek bij je handen.

Probeer dan eens heel langzaam en gedoseerd uit te ademen door je mond. Je verlengt dus je uitademing. Door dat te doen geef je je lichaam het signaal van rust en ontspanning. Probeer maar mee te tellen: Adem 4 tellen in … en 6 tellen uit…4 tellen in en 6 tellen uit…. En probeer de uitademing te verlengen…. 4 tellen in… en 7 tellen uit…. 4 tellen in … en 8 tellen uit…. 4 tellen in …. En 9 tellen uit……

En laat na een aantal keren, je adem weer zijn eigen weg volgen en voel even na wat deze oefening met je doet.

Dit is een vrij gemakkelijke oefening om je uitademing te verlengen en zodoende je lichaam het signaal van ontspanning te geven.

In onze kloosterretraites vertel ik er meer over en laat ik je ervaren wat bepaalde ademtechnieken met je kunnen doen.